Residente

  • c.m.polling@gmail.com

    Wie weet wat de eisen zijn om ‘residente’ te worden?

    En wat de consequenties zijn voor inschrijving in NL?

    Alvast met dank,

  • wim del arte

    Bedoel je het eiland La Palma of de Canarische Archipel c.m.polling.

    Als je La Palma bedoelt is het belangrijk (weliswaar geen eis) om eens 14 dagen naar hier te komen en rond te kijken om te zien of het eiland je bevalt. Wat de consequenties zijn voor een inschrijving in Nederland? Bedoel je niet uitschrijving?

  • c.m.polling@gmail.com

    Dag Wim,

    Ik woon hier al een half jaar, na hier de afgelopen tien jaar minstens één keer per jaar te zijn geweest.

    Dus als antwoord op jouw vraag, het bevalt mij hier zeer

    Ik sta ondertussen nog gewoon in NL ingeschreven, wel zo makkelijk, ook omdat ik daar nog regelmatig ben (voor werk en privé).

    Maar omdat ik merk dat ‘residentes’ een stuk goedkoper uit zijn als ze naar andere eilanden vliegen, wil ik uitzoeken wat de mogelijkheden en valkuilen zijn.

    Un saludo,

    Kees

  • willemijn r.

    Er is veel info te vinden op internet, googelen bijvoorbeeld op ‘resident worden in spanje’ levert veel op, tevens de site van de Nederlandse belastingdienst. Naar mijn weten kan je niet in 2 landen ingeschreven staan, ook niet handig voor de belastingen.

    Ik weet niet zeker of de Canarische eilanden nog uitzonderingen kennen tov Spanje, dat weten de Nederlandse Palmeros vast wel!

  • c.m.polling@gmail.com

    Dank, Willemijn. Het zijn vooral die ‘uitzonderingen’, die mij interesseren.

    Welke Nederlandse Palmero kan mij hier meer over vertellen?

  • Joost

    Hola,

    Zodra je een NIE-nummer hebt, kun je in principe al gebruik maken van kortingen zoals bij Binter. Bij het boeken wordt je, als het goed is, gevonden op basis van de juiste gegevens en NIE-nummer. En ja, dat is allemaal ´in principe´ en ´als het goed is´ etc etc.

    Voor de zekerheid moet je een ´certificado de empadronamiento´ halen bij de gemeente waar je ingeschreven staat als inwonende. Want daar vragen ze zeker om bij Binter. En die mag dan ook weer niet ouder zijn dat een half jaar, geloof ik.

    Nu ga ik er dus even vanuit dat je al een NIE-nummer hebt want dat is meestal het eerste wat mensen regelen als je ze hier komen wonen en werken. En je hebt het nodig bij bijna alles, als je iets wilt regelen.

    Een NIE-nummer is vrij eenvoudig te verkrijgen bij de Policia Nacional in Sta. Cruz. De procedure veranderd nogal vaak dus hoe het nu gaat zou ik niet weten. Het kostte iig vrij weinig (6 euro 5 jaar geleden) en neem voor de zekerheid een huurcontract mee oid en een bewijs van de gemeente dat je staat ingeschreven.

    Het krijgen van je NIE-nummer, tegenwoordig in de vorm van een kaartje op creditcard-formaat, is eigenlijk je ´residencia´ (want eigenlijk bestaat die niet meer). Ik loop nog elke dag rond (want verplicht) met een paspoort en een A4-vodje als NIE-nummer. Je kunt een NIE-nummer aanvragen en ingeschreven staan in Nederland. Het wordt pas lastig als je je uitschrijft in Nederland en toch een aantal zaken aan wilt houden in Nederland omdat zoiets als een postadres niet bestaat. Je staat ingeschreven of niet, punt. Tenminste, dat is onze ervaring.

    Succes,

    Joost

  • c.m.polling@gmail.com

    Bedankt, Joost, voor je uitgebreide info. Toen ik een half jaar geleden een auto wilde kopen, heb ik in Santa Cruz een NIE gehaald: een A4tje met een beperkte geldigheid van 3 maanden.

    Ik ga binnenkort proberen ‘residente’ te worden, maar alleen als ik dan nog in NL ingeschreven kan blijven. Ben benieuwd of dat echt lukken gaat.

    Mvg.,

    Kees