auto kopen

• Anonymous avatar

We, mijn man Erik en ik Heleen, zijn van plan om het jaar 2012 op La Palma door te brengen. We hebben een huis gehuurd boven La Punta. We kennen La Palma al een beetje doordat een goede vriendin er woont en we er afgelopen maart t/m mei hebben doorgebracht. We twijfelen of we met onze eigen auto zullen komen, lange en kostbare reis of een auto kopen voor niet al te veel geld. Heeft iemand er goede ervaringen mee?

Alvast dank Heleen

• Anonymous avatar

beste erik en helleen

mits je niet met benzineslurper gaat maar een dieseltje

dan is het ook mogelijk zelf te rijden via frankrijk en spanje, dan overvaren naar marokko circa 250 euro, doorrijden naar de westsahara layoune daar kun je

overvaren met armas, naar la palma via crancanaria en teneriffe circa 300 euro

je bent dan wel ongeveer 7 dagen onderweg, maar het is goed te doen. en je bent weer een leuke ervaring rijker

we hebben dit en 2010 ook gedaan

• Anonymous avatar

Je kunt ook op Tenerife of Gran Canaria voor een auto kijken.

Zie b.v. www.tenercoche.com.

Tenzij je een auto hebt die echt de moeite waard is (deze moet hier ook nog ingevoerd worden als je er een heel jaar mee wilt blijven).

Een auto hier kopen maakt het natuurlijk wel wat simpeler. Alleen goede jeeps zullen hier waarschijnlijk wel duurder (populairder) zijn.

Een NIE nummer (spaans fiscale registratienummer) moet je hoe dan ook gaan aanvragen.

• Anonymous avatar

Er zijn natuurlijk ook bootverbindingen vanuit Cadiz direkt naar de Canarische Eilanden..

• Anonymous avatar

Beste Heleen,

zoals Roger al meldt is een NIE een vereiste. Zonder kan je geen auto kopen. Een Spaanse bankrekening is ook handig maar geen vereiste. Daarna is het een beetje gedoe- de papierwinkel is wat ingewikkelder dan in NL- maar met hulp wel te doen.

Wij zitten veel op La Palma maar wonen er niet permanent maar hebben van de zomer wel een auto gekocht via een internetsite van -toevallig- iemand uit ons dorp. De link van de site vindt je hieronder. Hij heeft een hoop voor ons afgehandeld maar een aantal dingen moet je zelf doen zoals de auto op naam laten zetten bij het kantoor van de Trafico in Santa Cruz.

Op Nederlandse expat websites over Spanje vind je veel info.

Ideaal is dus als je van een particulier koopt waarmee je kan afspreken dat deze wat papierwerk en de keuring (indien van toepassing) voor je afhandelt omdat hij/zij beter thuis zal zijn in de hele afhandeling. Als Spaans een probleem is, kan je je richten op buitenlandse eigenaars of hulp ter plekke vragen.

Opties die wij gebruikt hebben om te zoeken naar een auto behalve Tenercoche van Roger ( zie boven):

-D'occasion (gratis blaadje, ken je vast wel, ook online in te zien, zie startpagina)

-Autoverhuurders op La Palma die afgeschreven auto's wegdoen

-www.anuncioslapalma.com (soort marktplaats)

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Sukses,

Willemijn

• Anonymous avatar

Dank voor jullie reacties. we hebben ondertussen besloten dat we met auto en veerboot gaan. Weten van in- en uitvoer.

• Anonymous avatar

Interessant is te weten hoelang je met een Nederlandse nummerplaat mag rijden op La Palma, alvorens je de auto moet invoeren.

• Anonymous avatar

Naar mijn weten in het algemeen binnen Europa 3 maanden en je moet bij controle op de e.e.a. manier aantonen wanneer je in het buitenland bent aangekomen. In dit geval met een bootticket alhoewel je dan al wel gezellig een stukje Spanje en ev. Portugal gereden hebt.. Het is het grote nadeel van op een eiland zitten met geen ander stuk Europa in de buurt, je kan er niet even ‘uit’ om als het ware je verblijf opnieuw in te laten gaan.

De Nederlandse autoverzekering wil eigenlijk officieel ook graag weten waar je zit maar dat is weer een ander verhaal. Ik denk dat jullie- Heleen en Erik- dit soort dingen al weten?

• Anonymous avatar

Hola, zal ik me ook even mengen in deze discussie als ervaringsdeskundige?

Wij ,Dick en ik zijn hier nu al ruim een jaar en rijden ook al ruim een jaar met een Nederlands kenteken rond.Officieel mag dat een half jaar ,zo hebben wij begrepen.We hebben al lang geleden, in januari, alles aangevraagd om onze auto te importeren.Inmiddels is alles ok bevonden, al in juni, en nu is het wachten op de kentekenplaten + bijbehorende papieren. Er zitten vakanties tussen en gedoe. We wachten dus nog maar even!

• Anonymous avatar

Het verkrijgen van de nummerplaten kan, zoals Heleen en ook wij hebben ondervonden, even duren. Het is dan wel van belang dat je ervoor zorgt dat de auto voorlopig niet in Nederland voor de APK moet, want dan heb je een probleem (boeten).

Groet Margaret