Onderwijs La Palma

  • BjornG

    Hallo,

    Wie kan mij wat vertellen over (de kwaliteit van) het Onderwijs, vooral voortgezet, op La Palma.

    Kan niet vinden of er ook internationaal dan wel Engelstalig onderwijs is op La Palma.

    Zelf wonen we al 20 jaar in het buitenland, momenteel in het Midden Oosten en we hopen in December naar La Palma te komen voor huizenjacht.

    Echter als er geen geschikt middelbaar onderwijs is zullen we een definitieve verhuizing nog even moeten uitstellen. We hebben nog twee kinderen op de lagere School en een die net naar het voortgezet onderwijs gaat.

    Alvast bedankt voor de informatie. We houden ons ook aanbevolen voor een referentie van een goede makelaar.

  • MarianM

    Dag Bjorn,

    Over het voortgezet en vervolg onderwijs schrijft een Duitser die op La Palma woont en twee puberdochters heeft.

    O.a. In zijn blog van maandag 20 mei. Zie

    http://www.la-palma-aktuell.de/cc/news.php

    Marian

  • BjornG

    Dank Marian . Ik ga dat eens goed lezen.

  • Rogier_SPC

    Beste Bjorn,

    Ten aanzien van je vraag over het ondwerwijs kan ik je het volgende melden. Bij mijn weten is er geen internationale school hier op La Palma. Er is wel een zogenaamde escuela de idiomas maar mijn ervaringen (que niveau) zijn niet echt geweldig (hier kun je engels, frans en duits leren voor zover ik weet, maar is dus geen engelstalig onderwijs. . Voor internationale scholen zul je toch echt naar Tenerife of Gran Canaria moeten. Ik denk dat het niveau van het onderwijs hier lager ligt dan in NL. Als je nagaat dat iedereen hier naar de universiteit gaat (goed, dat is pas van later zorg voor jullie) dan kun je je er iets bij voorstellen. In NL is dat slechts weggelegd voor de echte studiebollen. Ik heb zelf trouwens ook problemen om mijn HBO titel gehonoreerd te krijgen in Spanje. Eén Europa denk je dan maar dat blijkt in de praktijk tegen te vallen.

    Een geschikte makelaar zou ik niet zo een twee drie weten, alhoewel ik meen te weten dat de beheerder van dit forum makelaar is (of in ieder geval de afhandeling ervan regelt). En die spreekt Nederlands! Dus dat is handig.

    Hoop dat je er iets aan hebt.

    Met vriendelijke groet,

    Rogier

  • willemijn r.

    Hallo Bjorn,

    Ondanks dat wij (nog) niet wonen op La Palma (maar er wel een huis hebben waar we veel zijn) en zelfs geen kinderen hebben, toch maar even een korte reaktie. Misschien heb je er wat aan of anders willen misschien anderen die wel kinderen op La Palma op school hebben reageren?

    Onze buurvrouw in Puntagorda (grote gemeente, eigen scholen) heeft 3 kinderen waarvan er nog 2 op school zitten, de oudste was vorig jaar klaar met de middelbare school. Dit onderwerp ligt haar nauw aan het hart.

    Zij is helemaal niet te spreken over het onderwijs op het eiland, zowel lager- als middelbaar. Volgens haar- zij komt van het Spaanse vasteland maar woont al lang hier- ligt het niveau erg laag. Zij geeft zelfs thuis wat algemene bijles aan haar kinderen (biologie, aardrijkskunde). Engels wordt wel als vak gegeven op de middelbare school maar nauwelijks gesproken, ook niet door jongeren, volgens haar. Misschien is dat in Santa Cruz of Los Llanos/ El Paso wel beter. Dat durf ik niet te zeggen.

    Verder kunnen we een beter antwoord op je tweede vraag geven: Wij kunnen van harte de beheerder van dit forum aanbevelen :) die ons destijds ook heeft geholpen met de aankoop van ons huis. Het makelaarskantoor waar hij aan verbonden is, is zorgvuldig en professioneel.

    Sukses verder,

    Willemijn R.

  • Siepko

    Of de kwaliteit van het onderwijs op La Palma goed of slecht is is misschien wel afhankelijk van hoe je kind in het leven staat. Mijn dochter was negen toen ze vanuit Nederland op La Palma aan de lagere school begon. De leraren zijn bijzonder betrokken en de sfeer is zorgzaam en familiar. Na een half jaar had ze voldoende basis om de klassen normaal te kunnen volgen. Juist door de combinatie van haar Nederlandse afkomst en de Spaanse opleiding beheerst ze meerdere talen perfect waardoor ze direct na haar opleiding een baan heeft kunnen vinden op Mallorca.

    Voor oudere kinderen en pubers zal het daarentegen erg lastig worden om aansluiting te vinden. De kinderen hebben een grote taalachterstand en zullen veel tijd nodig hebben om zich aan te kunnen passen.

    Mijn zoon kwam met een jaar naar La Palma en is een donkerblonde Palmero. Hij is nu 14 jaar en haalt goede cijfers op school maar moet er wel hard voor werken. Er moet veel uit het hoofd worden geleerd zonder de samenhang daarvan te doorgronden. Wiskunde wordt op een redelijk hoog niveau gegeven. Het niveau van het Engels is daarentegen dramatisch slecht. Creatieve vakken worden er helaas niet gegeven.

    Na de lagere school is er maar een mogelijkheid en dat is de middelbare school waar alle niveau´s bij elkaar komen. Slimme kinderen vervelen zich en voor de wat minder slimme kinderen ligt het niveau te hoog. Er is hier dus niet voor ieder kind een opleiding op maat.

    Zelf ben ik er van overtuigd dat ieder kind zich uiteindelijk weet te ontwikkelen zoals dat het beste bij hem past. Om vanuit Nederland straks op La Palma naar school te moeten zullen je kinderen een aantal stevige drempels moeten nemen. Afhankelijk van je kind doen ze hier wel of niet hun voordeel mee.

    Siepko

    http://www.oceaanzicht.nl/index.php/contact.html

  • BjornG

    Allemaal hartelijk bedankt voor jullie reakties. Mijn kinderen zijn allemaal in het buitenland opgegroeid en zijn al een aantal keren verhuisd maar altijd Engelstalig onderwijs gevolgd. Zo te horen laat het niveau en kwaliteit te wensen over.

    We zullen beginnen met Spaanse Les en een huis op la palma en afwachten of we een permanente move maken.

    Er is altijd nog de wereldschool en online K12 academy .

    Nogmaals bedankt voor de reakties. Hoop in Oktober/December in la Palma te zijn voor de huizenjacht.